Sekolah Berprestasi Tinggi diwujudkan bagi mendukung sistem pendidikan negara ke arah merealisasikan misi dan visi pendidikan. Diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin pada 25 Januari 2010 : 20 buah sekolah berprestasi tinggi. Ciri- ciri Sekolah Berprestasi Tinggi ialah:
1. Kepimpinan Pengetua yang Dinamik dan Berkesan
- Pengetua perlu mempunyai misi dan visi bagi merencanakan hala tuju pencapaian sekolahnya.
- Menetapkan matlamat prestasi yang realistik
- Memantau pelaksanaan sistem yang dirangka
- Berketerampilan dalam mentadbir sekolahnya- berkebolehan menganalisis masalah sekolah.
- Pemantauan, pencerapan dan penyeliaan proses P&P
- Penampilan diri yang berhemah, keyakinan diri yang tinggi serta fizikal dan mental yang sihat.
-
2. Guru sebagai Agen Perubahan
- Menimba pengalaman dengan melibatkan diri dalam pelbagai program yang diadakan.
- Mempunyai tahap profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pemelajaran yang tinggi.
- berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara.
- berperanan membentuk akhlak serta jati diri anak didik
- Mempunyai kelebihan ilmu psikologi kanak2
- mempunyai keterampilan interpersonal.
- berupaya melahirkan pelajar yang bijak intelek dan bukan bijak akademik semata- mata
3. Sokongan Ibu bapa
- perlu ambil kesempatan untuk belajar ilmu moden bersama anak- anak.
- menggalakan anak- anak ke sekolah
4. Pelajar yang Berdisiplin, Bijak, Intelek dan Komited
- menghindari perasaan rendah diri
- Bersedia untuk memperolehi kecemerlangan diri, bijak intelek dan bijak akademik.
- Penampilan sahsiah diri yang baik melalui pakaian yang kemas, rambut yang kemas dan pendek, tingkah laku yang sopan, baik tutur kata, rekod kehadiran yang cemerlang.
No comments:
Post a Comment